Antallet kaprede kontoer på sosiale medier fortsetter å stige. Vi har advart om svindelen ved flere tidligere anledninger, og det er spesielt Facebook- og Instagram-brukere som blir rammet.
Du blir kontaktet av en venn på Messenger. Det du ikke vet er at vennens konto allerede er kapret, og det er faktisk en svindler som skriver til deg.
”Vennen” ber om ditt telefonnummer. Vennen kan for eksempel ønske å verve deg til en konkurranse eller et lotteri.
Du mottar en eller flere koder på SMS og blir bedt om å videresende disse til vennen på Messenger. Kodene er faktisk gjenopprettingskoder som svindlerne bruker for å tilbakestille og endre passordet til din Facebook- eller Instagram-konto.
Hvis du oppdager at noen har endret passordet eller e-postadressen på kontoen din, er det viktig å handle raskt. Jo raskere du reagerer, jo større er sjansen for å gjenopprette kontoen din og minimere omfanget av kapringen. Det er nemlig ikke bare du som blir rammet hvis kontoen din blir kapret. Når svindlerne først har kontroll over kontoen din, starter de umiddelbart med å kontakte vennene dine for å lure dem på samme måte.
Ved å aktivere tofaktorautentisering, også kjent som totrinnsbekreftelse, øker du sikkerheten for dine digitale kontoer betraktelig. Dette betyr at innlogging på en konto skjer i to trinn: først med passord og deretter med en kode som sendes til deg, enten via SMS eller en autentiseringsapp. På denne måten blir det vanskeligere for utenforstående å hacke kontoen din eller foreta uautoriserte endringer.
En tofaktorautentisering forhindrer imidlertid ikke noen i å kontakte deg på den måten vi har beskrevet over. Send aldri koder eller personlig informasjon til noen på sosiale medier, ikke engang dine venner. Hvis en venn spør etter nummeret ditt eller annen personlig informasjon, kontakt vennen utenfor plattformen og sjekk at det virkelig er personen du kjenner som har skrevet.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.