Skal du bestille en reise til jul? Tenk deg om når du gjør din bestilling!
Akkurat nå ser vi en bekymringsverdig økning av svindel via reisenettsteder. Svindlere bruker stadig mer sofistikerte metoder for å lure uskyldige kunder. De kan sende ut falske e-poster som ligner bestillingsbekreftelser eller betalingsbekreftelser, og be deg klikke på en lenke for å ‘bekrefte’ dine opplysninger.
En av bookingsidene som er hardest rammet, er booking.com. Både norske og internasjonale brukere har rapportert om de falske e-postene som ser ut til å komme fra booking.com. Det mest bemerkelsesverdige er at meldingen har vist seg også i Booking.coms app, noe som har vugget brukerne inn i en falsk trygghet.
I meldingen blir brukeren informert om at de må bekrefte sin bestilling med en gyldig betalingsmetode innen 12 timer, ellers blir bestillingen kansellert helt. Den som klikker på lenken i meldingen, blir deretter sendt videre til en betalingsside hvor man blir bedt om å oppgi sine betalingsdetaljer. Men det er ikke booking.com som sender disse meldingene, og pengene vil verken hotellet eller den som har sendt dem se røyken av.
Det er fortsatt uklart hvordan svindelen har kunnet gjennomføres. Booking.com nekter for at deres egen side skal ha blitt hacket, mens hotellene som har stått som avsender i e-postene hevder at disse meldingene bare kan sendes fra bookingsidens side. Ord står altså mot ord.
Så hvordan unngår man å falle i fellen hvis man vil bestille noe? En måte å redusere risikoen på er å betale din bestilling direkte ved bestillingstidspunktet. På den måten kan du følge alle trinnene og forsikre deg om at bestillingen er betalt og klar. Et ytterligere tips er å alltid sjekke med bookingsiden eller direkte med hotellet du har bestilt om meldingen stemmer.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.