Akkurat nå er det mange som blir oppringt angående dyre kjøp i deres navn. Svindelen ligner på falske kjøpsbekreftelser på SMS, men prosedyren skjer i stedet via telefon.
Du blir oppringt av noen som utgir seg for å være butikkpersonale fra en stor elektronikkjede. Vedkommende vil bare informere om at ditt kjøp har gått gjennom og bekrefte at varene er på vei. Det handler ofte om store summer på titusenvis av kroner.
“Hei Vigdis! Jeg heter Mikael og ringer fra Elkjøp. Jeg vil bare avklare at din betaling på 33 000 kr har gått gjennom nå og dine varer vil bli levert hjem til deg snart.“
Personen i telefonen er veldig hjelpsom og blir straks bekymret når du svarer at du definitivt ikke har gjort noe kjøp. “Da kan det dreie seg om svindel..!” meddeler butikkpersonen.
For å undersøke og stoppe svindelen blir du videresendt til en sikkerhetsavdeling, i noen tilfeller til din bank (etter at de har bekreftet hvilken bank du har). Der får du snakke med en ny person som ser alvorlig på hendelsen og lover å hjelpe deg.
For å stoppe svindelen og forhindre at ytterligere kjøp blir gjort, trenger de bare å forsikre seg om at de snakker med riktig person. En rask legitimering med ditt BankID holder!
Du som leser dette forstår sikkert at dette er svindel hele veien. Men i en stressende situasjon med dyktige svindlere, faller folk i fella, selv om de også vet at man ikke skal godkjenne noe med BankID på den måten. Deretter kan fremgangsmåtene variere, men målet er alltid det samme – å stjele så mye penger fra offeret som mulig.
Obs! La deg ikke viderekoble fra noen andre som ringer deg.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.