Den siste tiden har mange blitt utsatt for svindelforsøk gjennom e-poster fra aktører som utgir seg for å være banker. Særlig har falske e-poster fra svindlere som utgir seg for å være fra Santander blitt rapportert, hvor mottakerne blir bedt om å reidentifisere seg ved å trykke på en lenke for å fylle inn sensitive personvernopplysninger.
Svindlerne har en rekke metoder for å få deg til å raskt reagere og ikke tenke så mye før du fyller ut det de trenger fra deg. Dette er teknikker de ofte bruker:
Hvis du klikker på lenker eller fyller ut informasjon i en falsk e-post, kan svindlerne stjele identiteten din, åpne kontoer, ta opp lån eller stjele penger fra bankkontoen din. Vedlegg og lenker kan også infisere enheten din med skadelig programvare.
Å rydde opp etter dette kan være tidkrevende og stressende, og det kan ta lang tid å gjenopprette kontrollen over økonomien og identiteten din.
Når du mottar en uventet e-post som ser ut til å komme fra en bank, bør du sjekke disse tingene før du gjør noe:
Det er viktig å være på vakt når du får e-poster som ber om personlig informasjon, spesielt når de ser ut til å komme fra banken din. Stol på magefølelsen, og ta kontakt med banken direkte hvis du er i tvil – det kan være det som hindrer deg fra å bli lurt.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.