Advarsel: Svindlere utgir seg for å være NAV

Advarsel: Svindlere utgir seg for å være NAV

Inn mot jul ser vi en økning i svindelforsøk, og svindelforsøk fra svindlere som utgir seg for å være fra NAV er intet unntak. Ved å sende falske e-poster ønsker svindlerne å lure deg til å dele sensitiv informasjon som kan misbrukes til identitetstyveri eller økonomisk svindel.

Hvordan svindelen foregår

Svindlerne sender falske e-poster som fremstår som offisielle meldinger fra NAV. Målet er å få tilgang til dine personlige data som kan misbrukes. Disse kan inneholde:

  • Krav om tilbakebetaling: Meldingene hevder at du skylder penger til NAV, og ber deg betale via en lenke.
  • Tilbud om penger eller støtte: E-poster som lover ekstra utbetalinger eller kompensasjon hvis du “registrerer deg” eller “oppdaterer informasjonen din”.
  • Varsler om kontoproblemer: De kan også påstå at brukerkontoen din er blokkert og kreve at du logger inn via en lenke for å fikse problemet.
  • Ulest post: De kan påstå at du har ulest post og be deg logge inn via en vedlagt lenke for å fikse problemet.

Vær et skritt foran svindlerne. Med SkimSafe er du alltid beskyttet. Spar opp til 50% på ditt beskyttelse i dag!

Hvorfor dette skjer

Kriminelle utnytter NAVs rolle som en viktig instans for mange, særlig i økonomisk usikre tider for å stjele informasjon eller penger. Ved å bruke NAVs navn skaper de tillit og presser ofte ofrene ved å bruke tidssensitive krav, som “betal innen 24 timer” eller “oppdater nå for å unngå problemer”.

Slik kan du beskytte deg

For å unngå å bli svindlet, anbefales følgende tiltak:

  1. Vær skeptisk til e-poster som ber om personlig informasjon: NAV ber aldri om sensitiv informasjon via e-post.
  2. Sjekk avsenderadressen nøye: Svindlere bruker ofte adresser som ligner NAVs offisielle e-postadresser, men de har små avvik.
  3. Klikk aldri på mistenkelige lenker: Gå heller direkte til NAVs nettside (www.nav.no) for å logge deg inn for å sjekke om det stemmer at du har ulest post eller trenger å oppdatere noen detaljer.
  4. Kontakt NAV: Hvis du mottar en e-post som ser mistenkelig ut, kontakt NAV direkte via deres offisielle kanaler for å verifisere informasjonen. Trykk aldri på lenker vedlagt eller svar tilbake til samme e-postadresse.

Hva gjør du hvis du blir rammet?

Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel bør du:

  • Kontakte banken umiddelbart for å stoppe eventuelle transaksjoner og for å sperre kortene dine.
  • Melde ifra til politiet og NAV for å begrense skadene.
  • Hvis du har gitt fra deg sensitiv informasjon som passord, bør du bytte passord på alle stedene dette passordet er i bruk.

Hold deg oppdatert om nye svindelmetoder på NAVs nettsider og sørg for å være årvåken i møte med e-poster som utgir seg for å være fra dem.

Hold deg ett skritt foran svindlerne. Med SkimSafe er beskyttelsen alltid på plass. Få opptil 50% avslag på ditt beskyttelse nå!

Vil du vite mer?
Se våre blogginnlegg nedenfor for mer informasjon om sikkerhet

Advarsel: Falsk e-post om vitneinnkalling til trafikkulykke

Advarsel: Falsk e-post om vitneinnkalling til trafikkulykke

Advarsel: Falsk e-post om vitneinnkalling til trafikkulykke Statens vegvesen har nå fått inn over 30 rapporter fra personer som har…
Advarsel: Svindlere utgir seg for å være NAV

Advarsel: Svindlere utgir seg for å være NAV

Advarsel: Svindlere utgir seg for å være NAV Inn mot jul ser vi en økning i svindelforsøk, og svindelforsøk fra…
Slik beskytter du barna mot telefonsvindel

Slik beskytter du barna mot telefonsvindel

Slik beskytter du barna mot telefonsvindel Barn og unge har i økende grad blitt en målgruppe for svindlere som utnytter…

Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.