Svindlerne blir stadig mer kreative i sine forsøk på å lure folk til å gi fra seg Bank-ID-informasjon. E-poster eller SMS’er som ser ut som de kommer fra Bank-ID eller banken din, kan være falske.
Svindelmeldinger kan være skremmende troverdige. De bruker ofte de riktige logoene og fargene, og kan til og med bruke e-postadresser eller nummer som ligner på de ekte.
En typisk melding kan se slik ut:
Linken leder til en nettside som absolutt ikke er relevant for Bank-ID, med et helt annet domenenavn.
Gå alltid til bankid.no eller appen om du har noen spørsmål. Her kan du også sjekke om du faktisk har fått varsler om det er noe du trenger å gjøre.
I tilfellet ovenfor, kommer e-posten fra bankid@hjelp-app.com. BankID.no benytter ikke offisielle e-postadresser for kommunikasjon. All kontakt skjer utelukkende via SMS.
For kunder med norsk mobilnummer vises avsender som BankID. Dersom du har et utenlandsk nummer, vil meldinger komme fra BankID.no eller telefonnummeret +47 417 16 202.
‘’SMSer fra BankID har som formål å informere, og vi vil aldri sende deg lenker eller be deg om å gjøre noe. Dersom du får en SMS som ber deg om å følge en lenke eller sende informasjon, så er dette svindel, og du bør slette SMSen umiddelbart.’’
Når du klikker på lenken, blir du sendt til en falsk nettside som kan se nesten identisk ut med den ekte Bank-ID-siden. Her kan du bli bedt om å oppgi passordet ditt, personnummeret ditt, eller andre opplysninger.
Gjør du dette, gir du svindlerne tilgang til informasjonen din. Dette kan de bruke til å stjele identiteten din eller få tilgang til kontoen din.
Lurer du på hva du skal gjøre om du tror du har mottatt svindelmeldinger, enten på SMS eller post? Her er 5 tips:
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.