I går, den 5. mars, var flere av Metas plattformer, inkludert Facebook, Instagram og Threads, nede i over to timer. Vi forklarer hva som skjedde.
Problemene begynte rundt klokken 16 svensk tid og påvirket brukere over hele verden. For Facebook-brukere innebar dette at de ble logget ut av kontoene sine, mens Instagram-brukere ikke kunne oppdatere feedene sine.
På Threads ble det vist en melding som sa: “Beklager, noe gikk galt. Prøv igjen.” og noen brukere opplevde også problemer med å logge inn på sine Meta Quest-headset. WhatsApp virket imidlertid ikke å være påvirket og fortsatte å fungere som vanlig.
Meta gikk ut på ettermiddagen med en melding om problemet på statussiden sin: “Vi er klar over et problem som påvirker innloggingen på Facebook. Våre tekniske team jobber aktivt med å løse problemet så raskt som mulig.”
Ved 18-tiden svensk tid kunngjorde den samme statussiden at Meta “gjenoppretter seg fra et tidligere avbrudd som påvirket innloggingen på Facebook, og tjenestene er i ferd med å bli gjenopprettet.”
Metas kommunikasjonssjef Andy Stone kommenterte bruddet via plattformen X (tidligere Twitter) og ba om unnskyldning til de millioner av brukerne som ble påvirket av problemet. Tirsdagens brudd minner om et lignende Meta-brudd som fant sted i 2021, da en konfigurasjon førte til at tilgangen til Facebook, Instagram og WhatsApp var nede i flere timer.
Det er foreløpig ingen tegn til at bruddet er knyttet til noen ekstern hendelse eller angrep. Likevel ble mange bekymret da de plutselig ikke kunne få tilgang til sosiale medier. For de som tidligere har opplevd å få kontoene sine på sosiale medier kapret, er det en altfor kjent opplevelse.
Problemet med kapringer på sosiale medier fortsetter å øke, og mange gir til slutt opp forsøkene på å få tilbake kontoen sin. Ved å bruke et unikt og komplisert passord, samt aktivere tofaktorautentisering, øker du sikkerheten på kontoen din betydelig. For bedre beskyttelse mot ID-kapring og digital svindel, anbefaler vi SkimSafe Online.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.