Internett har gjort det enklere å handle, investere og holde kontakt med venner og familie. Samtidig ser vi at svindlere stadig blir mer kreative.
Bankene ser nå at tre svindelmetoder er spesielt utbredt etter sommeren. Disse ønsker de å advare kundene sine mot, forteller Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge og leder for Fagutvalg Antisvindel Bank (FAB), til Finans Norge.
Kjærlighetssvindel skjer ofte over tid, og det kan ta lang tid for ofrene å innse hva som har skjedd.
Svindleren bygger en relasjon over nett, og når tilliten er etablert, kommer forespørselen om penger, gjerne med dramatiske historier om sykdom, reiser eller økonomiske problemer. Det kan oppleves som små, uskyldige summer i starten, men det kan utvikle seg raskt.
Mange skammer seg ofte hvis de har blitt utsatt for kjærlighetssvindel. Det viktigste å vite er at det ikke er offerets skyld. Svindlerne er flinke til å manipulere, og bruker ofte kunstig intelligens og annen teknologi for å gjøre det vanskeligere å avsløre.
Gavekortsvindel skjer når noen ber deg kjøpe gavekort på nett og sende kodene videre. Ofte later svindleren som om de er sjefen din, en kollega eller en du kjenner, og andre ganger inngår det i kjærlighetssvindel.
Meldingene kan virke helt ekte, men målet er alltid å få tak i penger. Selv små beløp kan bli til store tap. Har du først gått på svindelen, prøver de ofte igjen.
Investeringssvindel er når man investerer i noe som ikke finnes. Ofte blir man lovet store summer på kort tid, og man ser kanskje til og med noe av denne avkastningen i starten. Dette er typisk for svindelen, og målet er å prøve å få deg til å stole på dem.
Det er ikke uvanlig å se annonser i sosiale medier om ulike investeringsmuligheter, og noen ganger bruker de falske videoer og artikler av kjendiser for å bygge tillit.
Svindlerne har ofte profesjonelle nettsider, og manipulerer tallene for å få det til å se ekte ut. I realiteten er det dessverre lite sannsynlig at man kan tjene store summer på kort tid, og investering er uansett aldri uten risiko.
Husk at det kan være vanskelig å vite hvem du kommuniserer med på nett. Ofte starter svindleren med å være kjærlig og snill, men dette kan fort snu når de innser at de kan få noe fra deg.
Hvis du oppdager at du har blitt utsatt for svindel, må du kontakte banken med én gang for å sperre kortet ditt. Ta vare på meldinger og annen kommunikasjon med svindleren, og meld også fra til politiet så raskt som mulig.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.