Flere nordmenn får identiteten sin misbrukt. BankID, lån og kontoer brukes av svindlere, ofte uten at du vet det.
ID-tyveri er når noen stjeler og bruker din identitet på nett. Det kan være alt fra navn og fødselsnummer til tilgang på BankID og e-post-konto.
Svindlerne kan bruke din identitet til å søke om lån, handle på nett, opprette abonnenter i ditt navn, eller rett og slett tømme bankkontoen din.
Ifølge Finanstilsynet sin Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for 2025, er ID-tyveri en av den mest alvorlige digitale truslene i Norge i dag.
Over èn av tre finansinstitusjoner vurderer risikoen som høy, og det handler ofte om at svindlerne får tak i BankID.
De gjør dette ved hjelp av sosial manipulering, phishing eller datalekkasjer. Når svindlerne først har kontroll, kan misbruket skje raskt.
En annen bekymring ROS peker på, er at mange finansforetak fortsatt ikke har god nok kontroll på egne digitale systemer. Dette fører til større risiko for ID-tyveri.
Flere har svakheter i leverandøroppfølging og intern risikohåndtering, noe som betyr at kundene i større grad må bære risikoen hvis noe går galt.
Bedrifter rundt omkring i landet stopper mange svindelforsøk, men de klarer ikke å stoppe alt. Derfor er det viktigere enn noen gang at du som forbruker vet hvordan du kjenner igjen faresignalene.
Det finnes flere måter du kan beskytte deg mot ID-tyveri. Disse inkluderer:
De fleste som blir lurt, sier at de hadde en dårlig følelse, men trykket likevel. Derfor er kanskje det viktigste rådet dette: Stopp opp. Tenk deg om. Still et spørsmål og stol på magefølelsen.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.