Har du mottatt en e-post fra Tolletaten om at det ligger en pakke til deg på Oslo Lufthavn? Da bør du tenke deg om før du betaler tollkravet.
De siste dagene har Tolletaten mottatt hundrevis av henvendelser til deres kontaktsenter. Det dreier seg om et pågående svindelforsøk, der svindlerne hevder i en e-post at pakken din holdes igjen på Oslo Lufthavn.
Denne svindelen heter phishing, der målet med de falske meldingene er å få deg til å gi fra deg sensitiv informasjon og penger.
– Tolletaten sender aldri ut krav om avgift. Det er transportørene av sendinger som sender ut betalingskrav. Vi oppfordrer alle til å være ekstra på vakt og ikke klikke på lenker eller oppgi betalingsinformasjon, sier Marta Johanne Gjengedal, divisjonsdirektør i vareførselsdepartementet, i en pressemelding fra Tolletaten.
E-postene som svindlerne sender ut inneholder Tolletatens navn og logo, og inneholder mottakers navn og e-postadresse. Den har også en referansekode, status på pakken og informasjon om hvor den befinner seg.
De gir deg en tidsfrist på 48 timer, og påpeker at hvis man ikke betaler, kommer det en tilleggsavgift på 40 kroner per dag.
Denne taktikken som svindlerne bruker er dessverre veldig vanlig. De ønsker å stresse mottakeren, og truer ofte med en form for straff hvis man ikke gjør som de sier.
I dette tilfellet truer de med en ekstra avgift på 40 kroner per dag, i håp om at mottakeren betaler så fort som mulig for å unngå denne avgiften.
Tolletaten sender aldri ut krav om avgift, og ber derfor folk være oppmerksomme når de mottar slike e-poster. E-post eller meldinger om tollkrav og leveringer kommer alltid direkte fra leveringsselskapet, som Posten eller Bring.
Når man mottar slike e-poster må man alltid verifisere senderen og unngå å klikke på lenker og vedlegg. Det er gjennom slike lenker at man blir bedt om å oppgi betalingsinformasjon, som er det svindlerne er ute etter.
Rapporter svindelen direkte til de som de utgir seg for å være. Ikke svar på e-postene, men finn deres faktiske kontaktdetaljer på deres nettside.
Har du allerede blitt svindlet, må du kontakte banken for å sperre kortet ditt, og ta kontakt med politiet for å anmelde det.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.