PayPal har i mange år vært en trygg og populær betalingsløsning for både forbrukere og bedrifter, men den har også blitt et mål for svindlere. I 2024 ser vi en markant økning i svindelforsøk rettet mot PayPal-brukere, og svindlerne benytter seg av flere ulike metoder for å lure folk.
En vanlig form for PayPal-svindel skjer via telefon, der svindlerne ringer deg med en automatisk melding der de påstår at det har blitt gjort en feilregistrering på din PayPal-konto, eller at en bestilling du ikke har gjort er blitt registrert på deg. Meldingen ber deg trykke «1» for å få hjelp. Dette er første skritt i en svindelprosess.
Når du trykker «1», blir du satt over til en person som utgir seg for å være en saksbehandler fra PayPal. Den påståtte saksbehandleren vil deretter prøve å få tilgang til dine betalingskortdetaljer eller til og med tvinge deg til å oppgi informasjon som kan gi dem tilgang til din Bank-ID.
Hensikten med svindelen er å stjele dine økonomiske opplysninger for å misbruke dem senere. Dette er en klassisk form for telefonbasert phishing der svindlerne bruker telefonen for å lure folk til å dele sensitiv informasjon.
En viktig utvikling i år er bruken av telefonnumre som tilsynelatende kommer fra Sverige og Danmark. Ifølge Telenor ble det registrert nesten 100 000 anrop daglig fra disse landene i slutten av november, noe som er en dramatisk økning sammenlignet med de vanlige 5000-7000 anropene på en gjennomsnittlig dag. Svindlerne utnytter disse numrene for å få folk til å tro at samtalene er ekte.
Hvis du har delt sensitiv informasjon etter et mistenkelig telefonanrop, er det viktig å handle raskt. Først og fremst bør du kontakte PayPal umiddelbart for å informere dem om hendelsen. Dette gir dem muligheten til å sette inn sikkerhetstiltak på kontoen din, som å fryse den midlertidig for å hindre ytterligere misbruk.
Det er også lurt å endre passordene på både PayPal-kontoen din og andre kontoer som kan være berørt, som e-postkontoer eller nettbank, for å hindre at svindlerne får tilgang til mer informasjon.
En annen ting du må gjøre er å sperre kortet ditt så raskt som mulig. Hvis du har delt kortdetaljer med svindlerne, er det viktig å kontakte banken din og informere dem om hendelsen. Banken kan blokkere kortet og utstede et nytt, slik at svindlerne ikke kan bruke det til å gjøre flere uautoriserte transaksjoner.
I tillegg bør du holde et ekstra øye med kontoene dine for eventuelle uvanlige aktiviteter. Svindlerne kan forsøke å bruke informasjonen de har fått til å foreta flere uautoriserte betalinger, så det er viktig å sjekke kontoutskrifter og varsler nøye.
Ved å handle raskt og være oppmerksom på potensielle sikkerhetsbrudd kan du redusere risikoen for ytterligere økonomisk tap og beskytte deg selv mot svindelforsøk.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.