Har du hørt om såkalt dropshipping? Det er en forretningsmodell som brukes av mange netthandelsider, for eksempel shoppingsiden Temu. I dette innlegget går vi gjennom hvordan dropshipping fungerer og hvorfor det har blitt så vanlig.
Dropshipping tillater et selskap å selge produkter uten å lagre noen produkter selv. I stedet samarbeider de med en grossist eller leverandør som leverer produktene som selges. Når en kunde legger inn en bestilling i nettbutikken, sendes en bestilling til underleverandøren som deretter sender produktet direkte til kunden. På denne måten trenger ikke nettbutikken å håndtere lager, pakking eller frakt – alt dette håndteres av leverandøren.
Fordelene med dropshipping er tydelige for selgeren. Siden man ikke trenger å kjøpe store lagre med varer, er risikoen for tap lavere. Man trenger heller ikke å betale dyre lagerkostnader eller være ansvarlig for at produktene fraktes. Alt dette håndteres av samarbeidspartneren som står bak varen du markedsfører. Et dropshipping-selskap kan dermed teoretisk sett ha ubegrenset med samarbeidspartnere, hvis varer markedsføres i nettbutikken.
Dropshipping muliggjør ofte lavere priser, noe som er fordelaktig for kunden. Ulempen er at det er vanskeligere å vite hvem som har ansvaret for at produktet leveres korrekt og oppfyller forventningene. Hvis noe går galt kan det være svært vanskelig å få hjelp, og mange selskaper er ikke mulig å kontakte i det hele tatt.
Risikoene er rett og slett større for forbrukeren. Hvis du vil returnere en vare, må den sendes tilbake til den opprinnelige leverandøren. Leverandøren er altså ikke nettbutikken du har bestilt fra, men deres samarbeidspartner. Den leverandøren kan igjen ha egne regler som ikke fremgår tydelig på nettsiden du bestilte fra. Returen kan måtte sendes over halve jordkloden, med høye fraktkostnader som resultat. Prislappen står kjøperen for.
Er det mulig å se om et selskap bruker dropshipping? Svaret er ja. Her er noen tegn å se etter:
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.