Vi har advart om denne svindelformen flere ganger tidligere, og det vil sannsynligvis ikke avta i sommer. Snarere tvert imot. Svindelen går ut på å lure det tiltenkte offeret til å tro at det har blitt gjort dyre kjøp i deres navn. Svindleren utgir seg for å representere butikken eller banken, og sier de vil hjelpe deg med å stoppe svindelen. Målet er å lure deg til å godkjenne ulike transaksjoner med BankID.
Om sommeren er mange borte fra sin faste bolig, og vanlige rutiner glemmes lettere. Da benytter svindlerne anledningen til å sende falske fakturaer eller falske betalingspåminnelser. Det er ekstra vanlig at bedrifter utsettes for denne typen svindel, men det skjer også med privatpersoner.
Det kan være fristende å koble seg til gratis Wi-Fi når man er ute og reiser. Å sjekke vær eller åpningstider går fint, men husk at informasjonen din er usikret når du bruker åpne nettverk.
Dette er en populær svindel året rundt, og sommeren er definitivt intet unntak. Vær på vakt for ulike konkurranser og lotterier med utrolige premier, spesielt de som annonseres via sosiale medier. Siden kostnaden for mange konkurranser og lotterier er lav, eller til og med gratis, er terskelen for å delta lavere. Det kan vel ikke skade å melde seg på med navn og e-post? Men faktum er at det er en vanlig måte å lure folk på, og det kan være starten på en svindel. Vær alltid forsiktig med hva du deltar i, og hvilken informasjon du gir fra deg på nettet.
Andre bølge av svindel. Det er ikke uvanlig at svindlere kontakter sitt offer igjen etter det første svindelforsøket. De kan for eksempel utgi seg for å være fra en myndighet, bank eller selskap som skal hjelpe deg med å stoppe svindelen eller få tilbake pengene dine. I bytte blir du bedt om å legitimere deg, gi fra deg personlige opplysninger eller betale en symbolsk sum.
Det gamle ordtaket gjelder: virker det for godt til å være sant, så er det ofte det! Det er ingenting galt med å gjøre gode kjøp på salg og utførsel, men vær alltid kildekritisk på nettet, spesielt med annonser som dukker opp på sosiale medier. Er et produkt eller en reise betydelig billigere enn alle andre steder, bør du være kritisk. Hvorfor kan det tilbys så mye billigere akkurat der? Kan det verifiseres, og hva sier tidligere kunder på vurderingssider som Trustpilot? Sjekk grundig opp butikken eller selskapet før du bestiller!
Vær sparsommelig med hva du deler på dine sosiale medier. Selvfølgelig er det herlig å legge ut feriebilder, men vær forsiktig med informasjon som hvor du skal, hvor lenge du er borte, eller den nye båten du nettopp har kjøpt. Vent heller med å legge ut feriebildene dine til du kommer hjem.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.