Ferske tall fra 2023 viser at bedragerianmeldelsene økte med 12 prosent sammenlignet med året før. Ifølge Økokrim er bedragerier der kriminelle bruker moderne teknologi den formen for bedrageri som øker mest.
Norske banker og finansinstitusjoner tapte nesten en milliard kroner på grunn av bedragerier i 2023. Ifølge Finanstilsynets årlige ROS-rapport økte bankenes tap som følge av bedrageri med 51 prosent sammenlignet med 2022. Tapene er knyttet både til transaksjoner der bedrageren utfører eller modifiserer betalingen, og til transaksjoner der bedrageren manipulerer betaleren til selv å gjennomføre betalingen.
Flest bedragerier skjer ved kontooverføringer fra nettbanken, som utgjorde 647 millioner kroner i 2023, en økning med over 250 millioner kroner fra året før. Bedragerier knyttet til betalingskort utgjorde 281 millioner kroner, sammenlignet med 219 millioner i 2022. Også forsikringsbedrageriene øker, og forsikringsselskapene avslørte bedragerier for nesten en halv milliard kroner i 2023.
Forsikringsbedragerne finnes i alle aldersgrupper, men personer i 30-årene topper listen, og det er flere menn enn kvinner blant bedragerne. I tilfeller der forsikringsbedrageri er en del av organisert kriminalitet, bidrar erstatningsutbetalinger til finansiering av ytterligere kriminalitet, noe som gjør forsikringsbedragerier til et alvorlig samfunnsproblem.
– Også forsikringsbransjen rammes av kriminelle gjenger og andre tilsynelatende organiserte miljøer. Utredning og forebygging av forsikringsbedragerier er derfor en viktig del i kampen mot organisert kriminalitet, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge Forsikringsdrift.
Bedragerne bruker stadig mer avansert teknologi, inkludert kunstig intelligens og deepfake, for å gjøre sine bedragerier mer troverdige. En metode mange ble utsatt for i 2023 var såkalt “sikkert konto-bedrageri”. Her blir offeret oppringt og får beskjed om at uvedkommende har fått tilgang til kontoen, og bes om å flytte pengene sine til en “sikker” konto som kontrolleres av bedragerne.
Politiet arbeider nå med en nasjonal løsning for digitale bedragerianmeldelser. Løsningen vil gi både privatpersoner og bedrifter mulighet til enkelt å anmelde bedragerier digitalt, noe som forventes å øke antallet anmeldelser og gi bedre oversikt over mørketallene.
Den organiserte kriminaliteten er stor innen bedrageriområdet, og utbyttet fra bedragerier kan brukes til å finansiere annen kriminalitet. Dette betyr også at en vellykket etterforskning kan føre til oppklaring av flere saker.
En pågående etterforskning hos Økokrim kan potensielt løse 141 enkeltstående bedragerianmeldelser. Ytterligere 282 ofre er identifisert i samme sak. Økokrim ser dette som et tegn på at mange bedragerier utføres av de samme organisasjonene, ofte med base i utlandet.
– En etterforskning hos oss har potensial til å løse mange saker, fordi bedragerier ofte skjer organisert. Vi ønsker å jobbe med bedragerisaker på en mer helhetlig måte og mener dette er veien å gå for å forebygge og bekjempe denne formen for kriminalitet, sier Økokrim-sjef Pål Lønseth.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.