Vi advarer kontinuerlig mot ulike former for bedragerier. Det oppstår stadig nye varianter, men ofte er grunnlaget det samme. Vi lister opp noen av de vanligste og viktigste komponentene i bedragerier slik at du raskt kan gjennomskue svindelen.
Mange svindlere utnytter velkjente merkevarer og personligheter for å bygge troverdighet. Dette kan gjelde individuelle meldinger på SMS og e-post, men også falske nettsteder og annonser på for eksempel sosiale medier.
Husk å alltid sjekke avsender og å aldri bruke kontaktinformasjonen som er oppgitt i meldingen. Besøk heller firmaets offisielle nettside for å hente kontaktinformasjon.
Hovedregelen er like enkel som den er effektiv – virker et tilbud for godt til å være sant, er det oftest det. Med andre ord er det viktig å være kildekritisk! Har du klikket deg videre fra en annonse, tenker du kanskje ikke lenger over hvor du har havnet. Husk å alltid sjekke nettstedets adresse, det vil si, hva står det i adressefeltet i nettleseren din, stemmer det?
Bare fordi en kjent person brukes i en annonse, betyr det ikke at personen har godkjent sin deltakelse. Kjente personer utnyttes flittig i bedragerier og gir mottakeren en falsk trygghet.
Tidspress er en viktig faktor i mange bedragerier. Hvis offeret føler at det er knapt med tid, til og med akutt, er sjansen større for at man handler overilt. Dette er spesielt vanlig ved BankID-bedragerier. Godkjenn aldri noe med BankID på oppfordring fra noen som plutselig kontakter deg!
Husk å alltid sikre deg om hvem det er du legitimerer deg mot i BankID-appen. Ikke glem at du alltid kan avslutte en samtale for å sjekke situasjonen før du godkjenner noe med BankID.
Dette er spesielt vanlig i falske meldinger hvor man utnytter velkjente firmaers navn. Ved å sende informasjon som ikke stemmer og inkludere et falskt telefonnummer, får svindlerne offeret til selv å være den som ringer. Et vanlig eksempel er de falske kjøps- og bestillingsbekreftelsene.
Bruk kun kontaktinformasjon fra et firmas offisielle nettside selv om det står noe annet i meldingen du har mottatt.
Svindlere er eksperter på å lure. De er dyktige manipulatorer og fremstår som både vennlige og hjelpsomme.
Så hvordan skal man egentlig beskytte seg mot det? Sannheten er at det ikke finnes en enkel løsning som passer for alle situasjoner. Men husk å aldri gi ut personlig informasjon eller unike koder til utenforstående. Gi deg selv rom til å sjekke en situasjon før du handler. Stol på magefølelsen din, føles noe feil, ikke handle før du føler deg trygg med omstendighetene.
Majoriteten av kapringer på Facebook skjer gjennom sosial manipulasjon.
Den som blir utsatt for et bedrageriforsøk, eller et fullbyrdet bedrageri, løper større risiko for å bli utsatt igjen i nær fremtid. Et vanlig eksempel er at de kontakter offeret for å hjelpe til med å rette opp skaden fra det første bedrageriet. De kan for eksempel utgi seg for å ringe fra politi, bank eller en støtteorganisasjon for kriminalitetsofre.
De fleste vet at man ikke bør klikke på ukjente lenker i e-post og SMS. Likevel skjer det at man faller for det iblant. Lenken kan være “skjult” i en knapp eller tekst som indikerer at lenken fører til en legitim side. Hovedregelen er å ikke klikke på ukjente lenker. Skulle det skje, bør man ikke gi ut noen informasjon eller på noen annen måte klikke seg videre.
Et tips er å holde musepekeren over knappen eller det hyperlenkede ordet i en melding for å vise hvilken lenke som skjuler seg bak. På telefonen holder du fingeren over lenken til en pop-up boks viser den faktiske lenken.
Bruk kun kontaktinformasjon fra offisielle nettsider.
Gi aldri ut personlige- eller betalingsopplysninger eller koder til ditt BankID til noen andre.
Les alltid teksten som vises i BankID-appen og kontroller hvor du identifiserer deg og hva du signerer. Er du usikker, velg avbryt.
Bruk aldri ditt BankID på oppfordring av en annen person.
Synes du denne informasjonen er verdifull? Del med venner og familie på sosiale medier slik at de også kan beskytte seg mot svindel.